یک اشتباه بزرگ در استخدام

یکی‌از بزرگ‌ترین مشکلاتی که برای بسیاری از شرکت‌ها وجود دارد این است که نمی‌توانند افرادی وفادار و با عملکرد بالا استخدام کنند و دائما از نبود نیروی متخصص گله می‌کنند.

این شرکت‌ها برای استخدام، یک آگهی و فراخوان جذب نیرو می‌دهند و پس از آن، در مصاحبه با داوطلبان عموما از سوابق کاری، رزومه و مهارت‌های‌ آن‌ها سوال می‌کنند. معمولا فردی که بیشترین سابقه و مهارت را داشته باشد استخدام می‌شود. اما پس از مدتی بازدهی آن شخص‌ پایین آمده و به درستی وظایفش را انجام نمی‌دهد و در نهایت دو طرف با احساس نارضایتی  قطع همکاری می‌کنند.

زمانی‌ که از مدیران شرکت علت این اتفاق را سوال می‌کنیم در پاسخ می‌گویند ما تمام امکانات و شرایط لازم را در اختیارشان می‌گذاریم، حقوق و مزایای کافی هم در نظر می‌گیریم ولی نمی‌دانیم چرا آن‌ها وظایف‌شان را به‌خوبی انجام نمی‌دهند و پس از مدتی می‌روند، حتی در بعضی از مواقع، پس از بیرون آمدن از شرکت، یکی از رقبای ما می‌شوند.

 

بگذارید بگوییم مشکل از کجاست؟!

عوامل متعددی باعث به‌وجود آمدن چنین شرایطی می‌شود. یکی‌از اصلی‌ترین دلایل، عدم قرارگیری افراد در سمت مناسب خودشان است. به بیان دیگر، هر فرد با ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی که دارد برای کار خاصی مناسب است و اگر به‌درستی در سمت خودش قرار بگیرد بیشترین بازدهی و دلبستگی را نسبت‌به شرکت و کارش دارد. مثلا در یک شرکت، فروشنده‌ای که عملکرد بسیار خوبی دارد لزوما نمی‌تواند مدیر بخش فروش شود و یا بالعکس، چرا که هر‌کدام از این فعالیت‌ها، ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری خاصی را نیاز دارد.

 

انسان‌ها از نظر شخصیتی  به چهار تیپ مختلف تقسیم می‌شوند، که هر کدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند، همه افراد این چهار تیپ را دارا هستند ولی دو تیپ را بیش از ۵۰ درصد دارند که شخصیت اصلی آن‌ها را می‌سازد.

قبل از شناخت تیپ‌های مختلف باید به سه نکته مهم توجه داشته ‌باشیم، اول این‌که باید خودمان را بشناسیم و از ویژگی‌های شخصیتی خودمان آگاه باشیم، سپس باید بدانیم مخاطب ما کیست و چه ویژگی‌هایی دارد و سومین مورد این‌که، چگونه با مخاطب‌مان ارتباط برقرار کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

شما با شناخت تیپ‌های مختلف می ‌توانید پرسنل خودتان را آنالیز کنید و از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

 

خوب بیایید انواع تیپ‌ها شخصیتی را بررسی کنیم:

 

تیپ اول

افرادی برون‌گرا هستند، تن صدای بالاتری نسبت به بقیه تیپ‌ها دارند، در راه رفتن محکم و دائما برای انجام کارهای‌شان عجله دارند، معمولا زیاد غر می‌زنند و از دیگران ایراد می‌گیرند، همیشه روی کارشان متمرکز و بسیار نتیجه‌گرا هستند. این افراد به‌دنبال نشان دادن قدرت هستند و با افراد دارای اعتماد به‌نفس بالا و قدرتمند بهتر ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها به‌راحتی زیر دست دیگران کار نمی‌کنند و باید سریع مراتب ترقی را طی کنند. بهترین گزینه برای مدیریت، افراد دارای این تیپ رفتاری است و می‌توانید آن‌ها را مدیر بخش‌های مختلف سازمان‌تان قرار دهید.

 

تیپ دوم

افرادی برون‌گرا و سرشار از انرژی و نشاط هستند، زیاد لبخند می‌زنند، افرادی بی‌نظم و بسیار اغراق‌گر هستند، به جزئیات اصلا توجه نمی‌کنند، همیشه در‌حال انگیزه دادن به دیگران هستند، متخصص در متقاعد‌سازی و ارتباط گرفتن با دیگران هستند، در ارتباط گرفتن با این افراد باید بسیار پرانرژی باشید و سعی کنید به آن‌ها حس خوب و تجربه جدید بدهید. این افراد بهترین گزینه برای بخش فروش و روابط عمومی سازمان‌ها هستند.

 

تیپ سوم

افراد درون‌گرا و بسیار آرامی هستند، تن صدای پایینی دارند، آهسته و کشیده صحبت می‌کنند، معمولا تنهایی را ترجیح می‌دهند و بسیار احساساتی هستند، افرادی بسیار حمایت‌گر و عاشق کمک کردن به دیگران هستند. با این افراد با تن صدای پایین و بسیار شمرده شمرده صحبت کنید و تا حد امکان به آنها حس اطمینان بدهید و از نگرانی ها دورشان کنید. این افراد برای بخش فروش اصلا توصیه نمی‌شوند ولی در ارتباط با مشتریان مشاوران بسیار خوبی هستند و بهترین گزینه برای پاسخگوی به مشتریان شاکی هستند چون معمولا به صحبت‌های دیگران خوب گوش می‌کنند.

 

تیپ چهارم

تیپ آخر افرادی درون گرا، دقیق، منظم و مرتب هسنتد. متخصص تجزیه و تحلیل و به جزئیات بسیار توجه می‌کنند. دائما در‌حال یادداشت برداری هستند. این افراد بیشتر کارهای انفرادی را دوست دارند و از کارهای تیمی خوششان نمی‌آید. در ارتباط با این افراد بسیار دقیق باشید و تمرکزتان را روی اعداد و ارقام، جدول و نمودار بگذارید. این افراد معمولا از تیپ دوم خوششان نمی‌آید. بهترین گزینه برای بخش‌های تحقیقاتی، حسابداری، نظارت و کنترل پروژه هستند.

 

در نهایت به این نکته توجه داشته‌باشید که ما به‌دنبال برتری تیپ خاصی نیستیم و نمی‌خواهیم محاسن و معایب آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم بلکه هدف اصلی، دانستن ویژگی‌های این چهار تیپ است تا به شما کمک کند در استخدام هر فردی چگونه عمل کنید و او را با توجه به ویژگی شخصیتیش در سمتی مناسب قرار‌دهید، همچنین شما با دانستن ویژگی‌های هر تیپ می‌توانید راحت‌تر با آن‌ها تعامل برقرار کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۴ میانگین: ۴]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *